Kommando

Kära dagbok!

Idag har jag och matte varit ute på två lek-promenader trots det regninga vädret. Första promenaden var bara runt i området kanske 10 minuter och sen busade vi jätte mycket med en pinne jag hittade.
Den andra promenaden var utanför området och in på nästa gård och tillbaka till vår gräsmatta, där tränade vi lydnad. Sitt, ligg, tass, sitt-stanna-(matte går bort en bit med ryggen vänd, vänder sig mot mig och stannar)-kom hit-sitt(framför matte), sedan samma sak fast ligg :).
Sedan busade vi massor innan vi gick in igen och då körde vi vidare med träningen inomhus och matte har påbörjat ett nytt kommando snurra jag skall alltså gå runt i en cirkel :D!
Matte har även tränat mig att lyda tecken-kommandon. Hon höjer pekfingret = jag skall sitta ner. Hon drar ner pekfingret = jag skall lägga mig ner. Hon visar hela handflatan = jag skall stanna kvar där jag är.
Så hela min lydnadslista ser ut såhär för tillfället:

Intränade kommandon:
Sitt
Ligg
Ner (ner med huvudet vid "ligg")
Tass
Kom
Stanna
Duke
- Komma/titta på matte när hon ropar mitt namn
Varsågod - jag får lov att äta maten, gå ut genom dörren mm.

Samt kombinationera av dessa med både röst och tecken.

Påbörjade kommandon:
Snurra
Fot - Gå bredvid matte
Titta - hålla ögonkontakt

Lista på kommandon matte vill lära mig:
Stanna kvar - ligga ner och matte skall kunna gå runt mig utan att jag reser på mig
Sida - Ligga ner på sidan
Puss - Slickas på mun/näsa
Skäms - Lägga tassen över nosen
Sök - Leta upp en person
Spåra - Följa ett spår och hitta belöningen
Hoppa - både genom armar och över hinder mm.
Slalom - agility och genom benen (freestyle)

Ja listan kommer nog att fyllas på allt eftersom men matte tycker att jag har kommit en braaa bit på vägen!
Vad kan du/ni göra och vad vill era mattar/hussar att ni skall kunna göra?


Kommentarer
Postat av: Trican

Anledninigen till att det blev en renrasig, hmm, alltså så här är det, jag har absolut inga fördommar mot blandraser, men jag vill ju hålla på med utställning, då måste det vara renrasigt. (eller det finns faktiskt vissa tävlingar för blandraser nu).. Det andra är att jag vill att den ska se ut som en samojed, och jag har inte hitta en samojedblandras som har fått samojedens drag=/.. Så är det.=)

2009-09-18 @ 20:45:33
URL: http://www.metrobloggen.se/tila

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0